اهداف، استراتژی ها، ویژگی ها و کارکردهای مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی: هدف اصلی مددکاری اجتماعی در مدیریت مورد، بهینه سازی عملکرد و رفاه مددجو است که از طریق ارائه و هماهنگی خدمات با کیفیت بالا، در موثرترین و کارآمدترین راه ممکن برای افراد با نیازهای پیچیده متعدد صورت می گیرد.
فهرست عناوین
مددکاران اجتماعی در دستیابی به این هدف از استراتژیهای زیر استفاده میکنند:
۱- توسعه توانایی ها؛
۲- حل مسأله؛
۳- افزایش ظرفیت مقابله در مددجو؛
۴- افزایش توانایی مددجو در تعامل با جامعه و مشارکت در آن؛
۵- پیوند افراد با سیستم های تأمین خدمات و منابع، ضمن احترام به ارزش ها و اهداف مددجو؛
۶- افزایش دامنه فرصت ها و ظرفیت سیستم های تحویل خدمات؛
۷- ارتقاء عملکرد موثر سیستم های خدماتی که به توسعه و بهبود سیاست های اجتماعی کمک میکند.
مدیریت مورد در این حرفه دارای ویژگیهای زیر است:
۱- خدمات شخص محور؛
۲- اولویت دادن به ارتباط بین مددجو – مددکار اجتماعی؛
۳- شخص در موقعیت؛
۴- دیدگاه مبتنی بر توانمندی های مددجو؛
۵- مشارکت تیمی؛
۶- ارائه مداخله در سطوح خرد، میانه و کلان
به طور کلی، نقشها و مسئولیتهای افراد در مددکاری اجتماعی مدیریت مورد با توجه به اهداف و برنامه های سیستم کاملاً متفاوت است. برخی از کارکردهای اصلی این مبحث به شرح زیر است:
۱- تعامل و همکاری با مددجو؛
۲- ارزیابی اولویتهای مددجو، نقاط قوت و چالش ها؛
۳- توسعه و اجرای طرح مراقبت؛
۴- نظارت بر ارائه خدمات؛
۵- ارزیابی برآیندها
۶- اختتام (اختتام یا پیگیری امور)
ترجمه: کیمیا واعظی؛ دکتری تخصصی مددکاری اجتماعی
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
Reference
- Anastas, j.w. Clark, E. (2013). Social work case management. National association of social workers: 1- 55
در مورد مدیریت مورد بیشتر بدانید:
رویکرد مدیریت مورد روشی است که دارای فرآیندی سازمان یافته است و برای تغییر و خودکفایی مددجویان با هدف توانمندسازی، به کار گرفته میشود. مدیریت موردی یک روش مشارکت محور است و در همین نکته با سایر روشهای قبل از خود که برنامه محور هستند، تفاوت دارد.
چون این روش با مشارکت طلبی از مددجو آغاز می گردد و با تکیه بر منابع و امکانات موجود زمینه های رسیدن مددجو به اهدافش را فراهم می کند. با استفاده از این روش مددجو توانمند می شود تا کنترل زندگی خود را بدست گیرد و در حل مسئله، تصمیم گیری و تعیین اهداف خود توانمند شود.
در این روش تأکید مددکار در برنامه ریزی برای مددجو بر نقاط قوت مددجو، تواناییهای او و امکانات موجود است.
طبق این روش، مددجو از طریق نقاط قوت و فعالیتهای انگیزشی و آموزش مهارتها به جای انطباق با محیط، تشویق به جای تنبیه و نصیحت یا تجویز رفتارهای مناسب، آموزش میبیند.
مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
در این روش مشارکتی، مددکار مسئول فرآیند و مددجو مسئول خروجی های برنامه است. در مدیریت مورد مددکار به سیستم هایی از جمله مددجو، خانواده مددجو، فرهنگ مددجو و سلامت و مراقبتهای بهداشتی او توجه دارد و بر آنها تمرکز خواهد کرد. مدیریت مورد دارای ویژگیهایی با مدل مددجو محور و قدرت محور است که در مقابل مدل انطباق محور قرار می گیرد.
ویژگیهای مُدل مددجو محور:
- تمرکز بر ارزیابی نیازهای مددجو، نقاط قوت، ضعف و آرزوها و اهداف مددجو.
- تمرکز بر نیازهای مددجو در چارچوب سیاستهای مرکز، موسسه و یا سازمان فعال.
- مهارت آموزی به جای انطباق.
- تشویق به جای تجویز رفتار و یا تنبیه.
- توجه به عملکرد و رفتار مددجو.
- پاسخ به رفتار مددجو به جای پاسخ به فرد مددجو و محروم سازی او از امکاناتی که در اختیار او قرار گرفته است.
- ایجاد یک ارتباط معنادار با مددجو از طریق همدلی با او.
- اعتمادسازی از طریق احترام و صداقت.
- تمرکز بر تواناییها و نقاط قوت مددجو.
- کمک به مددجو در ارائه خدمات مورد نیاز او که در محدوده فعالیتهای مرکز و نهاد و موسسه است.
- ایجاد اعتماد و رها نکردن مددجو وقتی که دیگران او را ترک یا طرد میکنند.
ویژگیهای مُدل انطباق محور:
- عدم وجود تمرکز اولیه بر نیازهای مددجو.
- تجویز رفتارهایی که انطباق با محیط و سازگاری را به مددجو توصیه میکند.
- تمرکز بر قوانین و مقررات، بایدها و بایدها و هدایت مددجو به سمت آنها.
مراحل فرایند مدیریت مورد چیست؟
- دسترسی به مددجو و پذیرش او
- ارزیابی نیازهای او
- خدمت رسانی در قالب برنامه ریزی
- مداخله، ارجاع و حمایت یابی
- رصد کردن مددجو
- ارزشیابی و ارزیامدیریت مورد یک ساختار است که با استفاده از آن مددکاران اجتماعی با مجموعه ای از افراد و تخصص ها برای توانمندسازی یک فرد تلاش می کنند. یک مددکار اجتماعی با همکاری کارکنان بهزیستی، وکلا، خانه های موقت، مشاوران و روانشناسان، روانپزشکان، مراکز خدمات کودک، کمپ های ترک اعتیاد و از طریق آموزش تحصیلی، آموزش شغلی، آموزش مهارتها، تهیه مواد اولیه غذایی، دارو، حمایتهای قانونی، کمک به مهاجرت و غیره، در یک رویکرد بین رشته ای (Multi – disciplinary approach) سهیم است تا از طریق مشارکت طلبی مددجو و توانمندسازی مددجو را به اهداف خود نزدیک کند.
به عنوان یک مددکار اجتماعی و در روند استفاده از رویکرد مدیریت مورد:
- ابتدا مسئله را تعریف کنید و برای تعریف آن اطلاعات و داده های لازم را جمع آوری کنید
- سپس شدت مشکل و حاد بودن یا نبودن آن را بر اساس معیارهای موجود در هر مسئله یا آسیب مشخص نمایید.
- فرضیه های خود در مورد چرایی بروز این مشکل را یادداشت کنید
- اهداف خود در پاسخ به نیازهای مددجو را مشخص کنید
- برنامه مداخله را تنظیم کنید
- مشخص کنید که در انجام این مداخلات به چه متخصصان و چه مهارت هایی نیازمند هستید و مددجوی شما برای رسیدن به اهداف خود به حضور چه متخصصانی نیاز دارد
- در صورت لزوم مددجو را به متخصصان ارجاع دهید اما فراموش نکنید که همچنان شما مسئول پیگیری و انجام مراحل بعدی هستید
- مددجو را در فرایند و چرخه ارجاع رها نکنید
- ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت در مداخلات را اجام دهید
توجه داشته باشید که در فرآیند مدیریت مورد به مددجو گوش کنید و به رفتار او توجه نمایید. برای بررسی شدت مشکل یک رتبه بندی از رفتار خطرپذیر داشته باشید تا میزان خطرپذیر بودن رفتار مددجو را تعیین کنید. در فرضیه های خود در مورد چرایی بروز مشکلات مددجو، به نقش فرد، خانواده، محیط زندگی و جامعه، مشکلات شخصیتی و زندگی خصوصی او توجه کنید زیرا ارزیابی خوب به فرضیه صحیح منجر خواهد شد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران